inż. Dariusz Mikiel

Mój dysk przestał działać. Co powinienem zrobić ?

Aby zapobiec dalszym uszkodzeniom fizycznym lub logicznym odłącz dysk od zasilania !

Zwróć szczególną uwagę aby nie używać już dysku i nie pozwolić na ingerencję osobom niekompetentnym.

Zwiększy to zdecydowanie szanse na odzyskanie Twoich danych.

Czy możecie odzyskać moje dane ?

W większości przypadków jesteśmy w stanie odzyskać Państwa dane. Firma ITechLab robi to profesjonalnie od ponad 10 lat. Posiadamy wiedzę oraz nowoczesne narzędzia pozwalające wykonywać nam pracę w sposób bezpieczny i profesjonalny. Wiemy co robić i jak to robić, nie poddajemy się łatwo i walczymy zawsze do końca aby uzyskać możliwie najlepszy rezultat.

Do najczęściej spotykanych problemów z dyskami, które zauważamy możemy zaliczyć nadmierną ilość nieczytelnych sektorów, problemy z systemem plików, uszkodzenia elektroniki lub firmware'u. Zwykle w tych przypadkach udaje nam się odzyskać większość danych. W dyskach często dochodzi również do awarii mechanicznej. Dyski wówczas mogą wydawać niepokojące dźwięki np. stukania. Zwykle uszkodzeniu w takich przypadkach ulega już głowica lub silnik. Uszkodzenie głowicy jest bardzo powszechnym problemem w którym się specjalizujemy. Jeżeli głowica nie uszkodziła powierzchni zapisu (plater), zwykle udaje nam się odzyskać powyżej 90% danych.

Szanse na powodzenie maleją jeżeli w dysku doszło do wewnętrznego uszkodzenia głowicy, która mogła porysować powierzchnię zapisu. Powierzchnia w dysku może być uszkodzona w różnym stopniu w zależności od przypadku i nie oznacza to od razu wyroku dla Państwa danych. Zwykle powstaje w skutek wstrząsu lub uderzenia w czasie pracy dysku. W przypadku ciężkiego uszkodzenia powierzchni szanse są niewielkie ale staramy się zrobić wszystko aby odzyskać choć część najważniejszych plików. Problemem są także dyski, które zostały nadpisane np. programem do bezpiecznego usuwania danych lub przez format dysku i kolejny zapis danych.

Reasumując jesteśmy w stanie odzyskać Państwa dane w ponad 99% przypadków, kiedy dysk nie został nadpisany lub nie jest w nim uszkodzony plater. Więcej informacji technicznych m.in. o dyskach SSD znajdą Państwo w dalszej części oferty.

W skrócie najczęściej występujące problemy z dyskami, z którymi spotykamy się na co dzień:

  • Brak dostępu do widocznych katalogów/plików
  • Problemy z kopiowaniem plików
  • Nie widoczne wszystkie katalogi/pliki
  • Błąd z prośbą o sformatowanie
  • Bardzo wolne działanie lub postępujące spowolnienie pracy
  • Brak zasilania, silnik nie rusza
  • Dźwięki cyklicznego "buczenia" (wysokie/niskie)
  • Brak lub błędna detekcja (model, pojemność)
  • Dźwięki stukania, klikania

Posiadamy najlepsze narzędzia, wiedzę oraz udowodnione doświadczenie poparte wieloletnią praktyką, które pozwala nam radzić sobie z najtrudniejszymi przypadkami. Nasi technicy postępują zgodnie ze standardowymi i sprawdzonymi metodami. Nie ryzykuj oddając dysk w niepowołane ręce. Może to spowodować nieodwracalną utratę danych. Wszystkie pozostałe informacje dotyczące formalności znajdują się w menu w zakładce "o firmie".

Jeżeli mają Państwo pytania zachęcamy do kontaktu telefonicznego pod numerem +48 600 051 050.


1. Dyski mechaniczne IDE, SCSI, SATA, SAS 3.5" i 2.5"

Odzyskiwanie danych z dysku jest możliwe w wielu przypadkach. Nasza firma specjalizuje się w dyskach twardych, które są najstarszym i najbardziej powszechnym typem pamięci masowej na świecie. Jego popularną odmianą pozostaje wciąż format 3.5 cala z wykorzystaniem interfejsu SATA, choć zapewne w użyciu wciąż istnieje jeszcze standard IDE. Dyski 3.5 calowe wykorzystywane są w rozmaitych systemach komputerowych czy urządzeniach cyfrowych, powszechnie stosowanych w wielu sektorach rynku.

Format 2.5 calowy możemy najczęściej spotkać w komputerach przenośnych. Laptopy od przeszło dwóch dekad stały się popularnymi urządzeniami w świecie komputerów osobistych, nie tylko w sferze biznesowej. Użycie ich wciąż rośnie głównie za sprawą ich mobilności i kompaktowości. Jest to ich niewątpliwie ogromna zaleta jednakże poprzez to naraża je na pracę w różnych, często niesprzyjających warunkach. Komputery przenośne są bardziej podatne na awarie czy utratę danych, kiedy porównamy je z komputerami typu desktop. Dane przechowywane w laptopach są zwykle również bardziej krytyczne. Dyski 2.5 calowe maja także swoje specyficzne przypadłości.

Nasza oferta dotyczy ponadto dysków z interfejsem SCSI oraz SAS w przypadku uszkodzenia lub błędów w funkcjonowaniu macierzy dyskowych. Dotyczy to prostych macierzy domowych a także profesjonalnych, rozbudowanych macierzy pracujących w serwerach rack'owych. Więcej informacji znajdą Państwo w menu na stronie macierze raid.

Zasadniczo przyczyny utraty danych z dysków talerzowych bądź braku dostępu do nich możemy podzielić na cztery grupy:

1.1 Uszkodzenie mechaniczne dysku

Degradacja powierzchni zapisu lub głowic dysku może powodować jego systematyczne pogarszanie wydajności. Początkowo prowadzi do wydłużenia czasu odczytu sektorów a w konsekwencji do błędów i tzw. bad blocks. Dysk zwykle próbuje wówczas samoczynnie relokować takie sektory w czasie bezczynności, ale przy gwałtownym wzroście ilości uszkodzonych sektorów może wejść w stan ciągłej zajętości. Jeżeli w BIOS komputera mamy włączony system raportowania kondycji dysku SMART, przy uruchamianiu komputera otrzymamy ostrzeżenie o stanie dysku. Degradacja dysku może być spowodowana wieloma czynnikami, ale najczęściej przyczynia się do tego jego wiek oraz ilość przepracowanych roboczo godzin. Praca w niestabilnym położeniu lub brak odpowiedniego zabezpieczenia na czas transportu także może przyczyniać się do degradacji dysku.

Dyski zdegradowane lub po ewidentnym uszkodzeniu mechanicznym jak wstrząs, uderzenie czy upadek zwykle wymagają już ingerencji w mechanikę. Dysk może wówczas wydawać dźwięki przypominające stukanie a czasem także metaliczne skrzypienie. Może wystąpić w nich objaw cyklicznej próby kalibracji, spadku obrotów silnika czy też braku mocy aby ten silnik rozkręcić. Uszkodzeniu wówczas mogą ulec głowice, powierzchnia zapisu a czasem także i silnik dysku. Awaria mechaniki w dysku często powoduje bezpowrotną utratę części danych. Logiczna struktura plików w wielu przypadkach również ulega wówczas awarii.

Ze względu na wysoką gęstość zapisu obecne dyski wymagają sterylnych warunków w przypadku konieczności ich rozhermetyzowania. Nasze laboratorium posiada Clean Room spełniający klasę czystości powietrza wymaganą do pracy z dyskami.

1.2 Uszkodzenie elektroniki dysku

Do fizycznego uszkodzenia dysku możemy także zaliczyć usterkę obwodu drukowanego PCB (ang. Printed Circuit Board ), na którym znajdują się podzespoły elektroniczne. Po włączeniu zasilania dysk najczęściej wówczas nie rozkręca silnika, wydziela zapach spalenizny lub może nawet dymić. Elektronika dysku jest wrażliwa na rozmaite przepięcia w sieci niezależne od nas lub spowodowane użyciem niskiej jakości zasilacza, czy też złącz/przewodów. W zależności od producenta dysku, PCB może mieć różną budowę a także i zasadę działania. Elektronika zewnętrzna umożliwia rozruch mikrokodu sterującego pracą dysku.

PCB jest także pierwszym elementem narażonym na awarię spowodowaną zewnętrznymi czynnikami atmosferycznymi lub żywiołem. Poważne jej uszkodzenie może niekiedy powodować nieodwracalną utratę danych. Świadczymy usługi w przypadku dysków, w których doszło do uszkodzenia elektroniki na skutek pożaru lub zalania.

1.3 Uszkodzenie firmware dysku

Błędne funkcjonowanie lub uszkodzenie strefy serwisowej (ang. Service Area) w dysku może mieć konsekwencje niemniej znaczące niż uszkodzenie mechaniczne urządzenia. Nadmierna ilość błędów w pracy firmware może skutkować całkowitym zablokowaniem urządzenia a tym samym brakiem dostępu do danych. Awarie mikrokodu mogą być związane z błędami w jego konstrukcji i/lub skutkiem degradacji mechanicznej dysku.

Najczęściej występującą przyczyną błędów w pracy firmware dysku jest gwałtowny wzrost nieczytelnych sektorów lub przepełnienie puli relokacyjnej. Jest to czynnik niejako wymuszający reakcję mikrokodu na pogarszającą się jakość i wydajność pracy urządzenia. Zwykle powodujący anomalie i niepożądane zachowanie w pracy całego dysku, skutkujące np. problemami z wchodzeniem w stan gotowości czy błędnym zwracaniem modelu, wersji firmware lub pojemności urządzenia. To następnie może powodować całkowity brak detekcji dysku.

Firmware może także posiadać swoiste objawy w zależności od producenta dysku, jego modyfikacji przez firmy trzecie (zwykle globalni producenci komputerów) a także ze względu na zastosowanie dysku (do użytku domowego, serwerowego, przemysłowego itd.). Każdy z tych mikro systemów operacyjnych może posiadać inne cechy nawet w przypadku tego samego producenta dysku. Przykładem specyficznej pracy mikrokodu może być seria WD Elements lub WD Passport, przenośnych dysków twardych firmy Western Digital, w której jeden z modułów w reakcji na uszkodzone sektory często powoduje drastyczny spadek wydajności i w konsekwencji brak dostępu do danych.

Kolejnym przykładem niedoskonałości mikrokodu dysku jest tzw. czarna seria seagate 7200.11, która masowo zaczęła ujawniać się na przełomie lat 2009/2010. Dysk wówczas po restarcie komputera przestaje być wykrywany przez BIOS lub zgłasza się z zerową pojemnością. Zwykle dochodzi w nim do uszkodzeń modułów SMART lub translatora. W dyskach Seagate z serii 7200.11 można spotkać wersję firmware HP12, która jest zmodyfikowanym mikrokodem przez firmę Hewlett-Packard. Przystosowana jest do komputerów tej marki i jest bardzo rzadkim przypadkiem w Polsce. Dysk z tą wersja FW trafił do naszego laboratorium w okolicach roku 2011/2012, gdzie po analizie i testach udało nam się odzyskać 100% danych. Jak zapobiec uszkodzeniu firmware w dyskach Seagate 7200.11, pisaliśmy na naszym blogu.

Lista dysków Seagate z czarnej serii narażonych na uszkodzenie firmware:

Seagate Barracuda 7200.11

Wersja Firmware: AD14, SD15, SD16, SD17, SD18, SD19 , SD81, CC2H, DE12 (Komputery DELL), HP12 (Hewlett-Packard)

Model: ST3500320AS, ST3500620AS, ST3500820AS, ST3750330AS, ST3750630AS, ST31000340AS, ST31500341AS, ST31000333AS, ST3640323AS, ST3640623AS, ST3320613AS, ST3320813AS, ST3160813AS

DiamondMax 22

Model: STM31000334AS, STM3640323AS, STM3320614AS, STM3160813AS STM3500320AS, STM3750330AS, STM31000340AS (z wersją Firmware MX15)

Barracuda ES.2 SATA

Model: ST31000340NS - Part Number (P/N) 9CA158 -301, 302, 303, 501, 502, 503 (nie dotyczy wersji Firmware SN06)
9CA158-510, 511, 512 (nie dotyczy wersji SN16)
Model: ST3750330NS - Part Number (P/N) 9CA156-301, 302, 303, 501, 502, 503 (nie dotyczy wersji Firmware SN06)
9CA156-510, 511, 512 (nie dotyczy wersji SN16)
Model: ST3500320NS - Part Number (P/N) 9CA154-301, 302, 303, 501, 502, 503 (nie dotyczy wersji Firmware SN06)
9CA154-510, 511, 512 (nie dotyczy wersji SN16)
Model: ST3250310NS - Part Number (P/N) 9CA152-301, 302, 303, 501, 502, 503 (nie dotyczy wersji Firmware SN06)
9CA152-510, 511, 512 (nie dotyczy wersji SN16)

1.4 Uszkodzenie logicznej struktury dysku

Uszkodzenie schematu partycjonowania lub systemu plików na dysku to najczęstsza przyczyna utraty dostępu do danych. Zwykle schemat partycjonowania może być narażony na uszkodzenie tabeli partycji w głównym rekordzie rozruchowym MBR (ang. Master Boot Record). Ponadto może dojść także do uszkodzenia metadanych znajdujących się w sektorach rozruchowych partycji (ang. Boot sector), które odpowiadają za prawidłowe działanie systemu plików.

W zależności od producenta system plików może posiadać inną budowę a także różnić się zasadą działania. W przypadku uszkodzenia MBR lub GPT (ang. GUID Partition Table) komputer zwykle nie jest w stanie odnaleźć partycji lub załadować z niej systemu plików. Konsola zarządzania dyskami może informować wówczas o przestrzeni nieprzydzielonej (ang. Unallocated space) lub braku systemu plików (oznaczenie RAW).

W przypadku uszkodzenia dysku logicznego oferujemy usługę jego rekonstrukcji. Odzyskiwanie partycji zwykle kojarzy się z przywróceniem braku dostępu do dysku logicznego po pojawieniu się błędu z prośbą o jego sformatowanie. Zagadnienie to zostało szerzej opisane na naszym blogu w artykule "Dysk, pendrive lub karta pamięci chce się formatować". W takim przypadku mamy do czynienia z uszkodzeniem systemu plików. Może natomiast także wystąpić sytuacja, kiedy partycja nie pojawia się w ogóle na liście dysków np. w eksploratorze plików. Wówczas najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ schemat partycjonowania określony przez główny rekord rozruchowy MBR. Opisana w nim tabela partycji zwykle ulega wówczas uszkodzeniu lub nadpisaniu. Do tego typu zdarzeń może dochodzić w wyniku błędów zapisu metadanych, ale także przez błąd ludzki np. zabawę programami typu Partition magic itp. W obu przypadkach przywracamy pełną strukturę katalogów lub/i odbudowujemy tabelę partycji.

1.4.1 Systemy Plików Microsoft

Nasze usługi oferujemy w przypadku awarii systemu plików NTFS, FAT32 lub exFAT. Poza przyczynami i skutkami awarii struktury logicznej wymienionymi wcześniej istnieją także błędy, które mogą objawiać się zaginięciem folderów lub plików, pustymi katalogami, błędami przy otwieraniu plików, błędami w ich nazwach, rozmiarze czy też oszacowaniu wolnego miejsca na dysku. Zwykle powodem takich awarii są już błędy w sektorze rozruchowym partycji lub tabeli alokacji plików. Najczęściej są one spowodowane fizyczną degradacją dysku, ale także błędnym zapisem metadanych przez system operacyjny. W systemach NTFS częstym zjawiskiem jest uszkodzenie, nadpisanie czy przesuniecie pliku systemowego MFT (ang. Master File Table), który odpowiada za rozlokowanie i adresację plików w przestrzeni partycji.

System plików FAT32 obecnie wykorzystywany jest głównie w pamięciach typu flash, choć umożliwia formatowanie dysków do pojemności 2 TB. Dyski 2 TB sformatowane jako FAT32 dość często powodują błędy logiczne i przy magazynowaniu dużej ilości danych spada także ich wydajność. Częstym problemem jest również uszkodzenie katalogu głównego root powodujące błędy w dostępie do plików oraz w ich nazwach. Obecnie nie jest to bezpieczny system plików także ze względu na brak możliwości nadawania plikom uprawnień.

1.4.2 Systemy Plików Linuks

Systemy plików Linuks wywodzą się z systemu Unix rozwijanego w latach 70 i 80. W tym czasie powstało wiele odmian tego systemu operacyjnego. Dzięki ewolucji Unixa dziś na rynku istnieją takie systemy jak macOS czy właśnie Linuks. Cechą wspólną systemów plików używanych w implementacjach Unix'a jest podobna budowa oparta na superblokach, i-węzłach (ang. i-node), blokach danych, blokach katalogów czy blokach pośrednich. Odzyskujemy dane z linuksa w przypadku większości dystrybucji pracujących z systemami plików Ext2, Ext3, Ext4, ReiserFS, UFS i XFS. Obecnie najbardziej popularnym systemem plików jest Ext4, stosowany już nawet w Androidzie. Do ich najpopularniejszych zastosowań należą serwery WWW, FTP czy pocztowe. Ponadto możemy je spotkać w urządzeniach sieciowych takich jak routery, zapory sieciowe czy macierze dyskowe typu NAS (ang. Network Attached Storage). Otrzymujemy zgłoszenia od naszych klientów dotyczące awarii macierzy programowych wykorzystywanych w urządzeniach NAS objawiające się np. brakiem dostępu do struktury danych lub panela administracyjnego.

1.4.3 Systemy Plików Apple Mac

W zakresie naszej oferty usług znajdują się także dyski pracujące w komputerach Apple Mac pod kontrolą systemów operacyjnych macOS. Firma Apple posiada własne systemy do zarządzania plikami na dysku są to HPFS, HFS, HFS+ oraz najnowszy APFS dedykowany do pracy z pamięciami flash i dyskami półprzewodnikowymi.

2. Dyski SSD (ang. Solid State Drive)

Dyski SSD w swojej zasadzie funkcjonowania podobne są do układów opartych na pamięciach flash takich jak pendrive'y czy karty pamięci. Dyski 2.5 calowe budową przypominają zwykłe dyski mechaniczne, ale są od nich lżejsze, pracują bezgłośnie, mają niski pobór energii i są odporne fizycznie na przeciążenia. Jako przestrzeń zapisu/odczytu wykorzystują kości pamięci typu NAND MLC lub zdecydowanie droższą kość typu SLC, która pracuje w szerszym zakresie temperatur. Przyczynia się to do mniejszej ilości błędów. Jednym z największych dostawców kości pamięci dla dysków SSD jest firma Samsung. Dyski z powodu braku patentów mechanicznych narażone są także na nienormowaną produkcję o niskiej jakości. Na rynku istnieją małe firmy składające dyski SSD.

Początkowo dyski półprzewodnikowe występowały na rynku głównie w formacie 2.5 cala z natywnym interfejsem SATA. Stały się doskonałym zamiennikiem dysków mechanicznych używanych w laptopach. Z biegiem czasu powstały nowe standardy interfejsów dedykowane dla SSD takie jak M.2 i NVME kształtem przypominające kości RAM. Ze względu na postępującą miniaturyzację i masowe zastosowanie pamięci nieulotnych NAND rozpoczęto także scalanie dysków SSD z płytami głównymi takich urządzeń jak tablety czy ultrabooki. Powstały również nowe serie miniaturowych dysków półprzewodnikowych USB jak np. seria T Samsunga.

Doświadczenie w pracy z urządzeniami typu flash pozwala nam lepiej zrozumieć budowę i funkcjonowanie dysków SSD. Dyski półprzewodnikowe podobnie reagują w przypadku awarii jak inne układy wykorzystujące do pracy kości NAND. Narażone są także na awarie typowe dla układów elektronicznych jak przepięcia, spalenia, uszkodzenia układów scalonych czy brak przewodności na ścieżkach.

Przywracamy dane z dysków SSD wszystkich producentów i pojemności dostępnych na rynku. Jednym z częstych skutków awarii dysków półprzewodnikowych jest błędna detekcja urządzenia lub jej całkowity brak. Dyski wykrywane są także z nieprawidłową pojemnością. W zależności od konstrukcji obudowy mogą być także narażone na uszkodzenia mechaniczne jak pęknięcia czy ułamania elektroniki. Posiadamy specjalistyczną wiedzę, narzędzia, doświadczenie i determinacje w dążeniu do rozwiązywania problemów z dyskami SSD. Dedykowane narzędzia i oprogramowanie nierzadko autorskie umożliwia nam ingerencję w elektronikę, modyfikacje kodu fabrycznego dysku oraz dekodowanie binariów znajdujących się w układach NAND. Odczytujemy a także podmieniamy i uploadujemy kości NAND. Dokonujemy rebalingu wszelkich pamięci typu BGA.

Większość obecnie produkowanych dysków półprzewodnikowych jest sprzętowo szyfrowana, co znacznie utrudnia prace Chip off. Wszelkie narzędzia stają się wówczas bezradne. Jeżeli kontroler dysku nie jest całkowicie uszkodzony podejmujemy próby modyfikacji firmware'u, dostania się do danych poprzez spreparowany loader lub specjalnych metod odczytu. W pozostałych przypadkach pozostają wysoko zaawansowane metody naprawy elektroniki.

Nie poddajemy się kiedy inni rozkładają ręce lub twierdzą, że nikt nie jest w stanie tego zrobić. Poświęcamy wiele czasu, aby cierpliwie i w sposób przemyślany odzyskać jak najwięcej danych nie uszkadzając przy tym dysku i układów pamięci.

3. Dyski zewnętrzne USB, eSATA, FireWire

Dyski zewnętrzne w ciągu ostatniej dekady stały się bardzo popularnymi nośnikami danych. Najczęściej produkowane są jako 2.5 calowe przenośne lub 3.5 calowe stacjonarne z zewnętrznym zasilaczem. Potentatem w produkcji dysków 2.5 calowych jest obecnie Toshiba. Największymi producentami dysków zewnętrznych 3.5 calowych są firmy Western Digital oraz Seagate.

W dyskach zewnętrznych często dochodzi do usterek natury fizycznej czy mechanicznej spowodowanych wstrząsem, przewróceniem podczas pracy, uderzeniem lub upadkiem. W takich przypadkach z reguły następuje degradacja lub całkowite uszkodzenie mechaniki dysku. Objawami mogą być tutaj spowolnienie pracy, brak detekcji, odgłosy stukania lub problem z rozkręceniem silnika dysku.

Dyski zewnętrzne w większości przypadków wyposażone są w interfejs USB w postaci mostków lub zintegrowany z PCB. Natywny interfejs USB wbudowany w elektronikę dysku jest popularnym rozwiązaniem w dyskach 2.5 calowych. Mostki USB ukryte pod plastikową obudową to domena dysków 3.5 calowych. Fabryczne adaptery USB/SATA mogą ulegać awariom, co może wówczas uniemożliwiać prawidłową transmisję danych lub detekcję samego dysku. Ponadto często takie okoliczności są powodem błędnego zapisu lub uszkodzenia systemu plików.

Degradacja dysku przenośnego wywołana np. wstrząsem z czasem może skutkować pojawieniem się błędów o niedostępności plików, katalogów lub dysku logicznego. Dosyć popularnym objawem w tym przypadku jest komunikat z prośbą o sformatowanie dysku. Nasi klienci często także doświadczają utraty dostępu do danych na dyskach przenośnych po podłączeniu ich do telewizorów, dekoderów czy nagrywarek.

W zakresie dysków zewnętrznych naszą ofertę kierujemy do osób, które utraciły dostęp do plików multimedialnych lub dokumentów w wyniku awarii typowo fizycznych, semi fizycznych, logicznych oraz firmware'u. Do najbardziej popularnych dysków, które otrzymujemy od Państwa możemy zaliczyć:

  • WD Elements
  • WD Passport
  • WD MyBook
  • Seagate Backup Plus Slim
  • Seagate Expansion Portable
  • Seagate One Touch
  • Seagate FreeAgent
  • Samsung S2 Portable
  • Toshiba StoreE

4. Dyski z urządzeń RTV, 1.8", ZIF

Obecnie na rynku elektroniki użytkowej co raz więcej urządzeń korzysta z pamięci masowej w tym także z dysków twardych. Spotykamy je w rejestratorach monitoringu wizyjnego, nagrywarkach CD/DVD/Blue-Ray, dekoderach telewizyjnych, multimedialnych odtwarzaczach strumieniowych, konsolach do gier, odtwarzaczach mp3/mp4 czy w kamerach video. Są one w równym stopniu narażone na awarie mechaniczne i logiczne jak dyski w komputerach. Systemy plików używane w tych dyskach są zwykle linuksowe lub pochodne.

Dyski twarde wykorzystywane są jako główny magazyn danych w monitoringu wizyjnym. Systemy dozoru pozwalają na zdalne śledzenie zdarzeń, które mogą być rejestrowane jednocześnie nawet przez kilkaset kamer przemysłowych. Rejestratory telewizji przemysłowej mogą być wyposażone w wiele dysków oraz dodatkowe złącza jak e-sata. Branża monitoringu posiada w swojej ofercie dedykowane urządzenia dyskowe jak np. Novus NV-5000EST-H4. Mogą one być wykorzystane jako magazyn danych do bieżącej rejestracji video lub jako system archiwizacji. Odtwarzamy utracone pliki video z rejestratorów przemysłowych, które do zapisu wykorzystują m.in. dedykowane do pracy ciągłej dyski twarde z serii video surveillance. Są to głównie Seagate SV, Seagate SkyHawk lub WD Purple Surveillance. Dyski tego typu charakteryzują się odpornością na dużą intensywność operacji zapisu nawet do 360 TB rocznie. Tym niemniej nie ma urządzeń idealnych i pomimo zwiększonej odporności dyski te trafiają do naszego laboratorium.

Zdarza się także, że nasi klienci przechowują cenne dla nich zbiory multimedialne w nagrywarkach DVD/BD lub w dekoderach TV wyposażonych w dyski twarde. W urządzeniach tych dyski mają często zmodyfikowany firmware, który blokuje możliwość użycia ich w komputerze. W przypadku problemów z dyskiem/dekoderem może to utrudnić dostęp do danych. Przykładem jest tu model dysku WD3200BUDT-62DPZY0 firmy Western Digital z serii WD AV wykorzystywany w dekoderach Polsatu. Obecnie coraz więcej na rynku pojawia się także urządzeń dedykowanych do streamingu danych. One także wyposażane są w dyski twarde. Obrazy Blu-ray w takich urządzeniach mogą być odtwarzane w każdym formacie z lokalnego napędu (USB, SATA) lub z napędu sieciowego (SMB, NFS).

Ze względu na postęp techniki w przypadku pamięci flash kamery video wykorzystujące do zapisu dyski twarde można dzisiaj kupić już raczej na rynku wtórnym. Tym niemniej są wciąż używane przez osoby prywatne i potrafią zapisywać obraz w rozdzielczości do 1080p. Przywracamy filmy oraz zdjęcia z kamer wyposażonych w dyski twarde formatu 1.8 cala z interfejsem ZIF (ang. Zero Insertion Force). Producentami tych dysków są zwykle firmy azjatyckie takie jak Toshiba, Hitachi lub Samsung.